Τι μας οδηγεί στην απώλεια μνήμης;

Σχετικά με την μνήμη τους οι άνθρωποι ανησυχούν πολλοί εύκολα για τα προβλήματα που τους παρουσιάζονται.
Πολλές όμως καταστάσεις υπάρχουν που προκαλούν παροδικά απώλεια μνήμης. Καλό είναι να τις γνωρίζουμε γιατί είναι σημαντικές διότι η αντιμετώπιση τους αποκαθιστά τις δυνατότητες της μνήμης μας.
Η αϋπνία
Ο ύπνος είναι θεμελιώδης για τη μνήμη. Κατά τον ύπνο ο εγκέφαλος οργανώνει τη μάζα των πληροφοριών που δέχεται όταν είμαστε ξύπνιοι. Η οργάνωση, επεξεργασία και αποθήκευση των πληροφοριών είναι βασική λειτουργία της μνήμης που γίνεται όταν κοιμόμαστε.
Η στέρηση ύπνου δυνατόν να προκαλείται για διάφορους λόγους. Υπάρχουν οι διαταραχές του ύπνου που συνοδεύονται από αϋπνία. Σε πολύ περισσότερες όμως περιπτώσεις η στέρηση ύπνου οφείλεται σε υπερβολικές ώρες εργασίας ή παρακολούθησης τηλεόρασης, στη χρήση διαδικτύου και σε κακή διαχείριση του χρόνου για διάφορες άλλες δραστηριότητες.
Εάν διαπιστώσετε ότι έχετε κάποια δυσκολία μνήμης σκεφτείτε μεταξύ άλλων το πόσο κοιμάστε. Εάν θέλετε τη μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων της μνήμης σας να κοιμάστε ιδεωδώς από 7 έως 8 ώρες κάθε νύχτα.

Το στρες
Το στρες βλάπτει τη μνήμη. Ανακαλύψτε τις καταστάσεις που σας προκαλούν στρες και προσπαθήστε να μειώνετε την επίδραση τους στον ψυχικό σας κόσμο.
Εάν αισθάνεστε ότι μόνοι σας δεν μπορείτε να διαχειριστείτε και να αντιμετωπίσετε τις στρεσσογόνες καταστάσεις, μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια από εξειδικευμένους επαγγελματίες της υγείας. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε τραγικές καταστάσεις που αυξάνουν υπέρμετρα το στρες, το άγχος και την κατάθλιψη όπου η βοήθεια από ειδικούς συμβούλους είναι αναγκαία.

Η κατάθλιψη
Η κατάθλιψη μπορεί να συνυπάρχει ή να είναι και συνέπεια του στρες. Υπάρχουν βέβαια διάφορες αιτίες και μορφές κατάθλιψης. Σε όλες όμως, η οργάνωση και η αποτελεσματικότητα της μνήμης παρουσιάζουν προβλήματα.
Η έγκαιρη αντιμετώπιση της κατάθλιψης διορθώνει τα προβλήματα της μνήμης που προκλήθηκαν από αυτήν. Για αυτό τα άτομα που αισθάνονται λύπη συνεχώς, χάνουν το ενδιαφέρον τους για πράγματα τα οποία συνήθως αγαπούσαν, δεν βλέπουν ελπίδα για το αύριο ή που όλα τους φαίνονται χωρίς νόημα, είναι καλύτερα να ζητούν βοήθεια από γιατρό τους για να φανεί εάν έχουν πρόβλημα κατάθλιψης ή όχι.

Η βιταμίνη Β12
Η βιταμίνη Β12 έχει σημαντικό ρόλο στο νευρικό σύστημα. Η σχέση της με τη λειτουργία της μνήμης παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Τα εγκεφαλικά κύτταρα χρειάζονται βιταμίνη Β12 για την κανονική τους λειτουργία.
Τα άτομα με έλλειψη βιταμίνης Β12 έχουν μεταξύ άλλων και προβλήματα μνήμης. Η χορήγηση βιταμίνης Β12 στα άτομα αυτά αποκαθιστά τη μνήμη. Όσο περισσότερο αφήνεται να εξελίσσεται μια έλλειψη της βιταμίνης Β12 τόσο πιο δύσκολο είναι να αποκατασταθεί πλήρως η μνήμη του ασθενούς.

Ο αλκοολισμός
Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ έχει αρνητικές συνέπειες στην εγκεφαλική λειτουργία. Η κατάχρηση αλκοόλ προκαλεί αρχικά απώλεια της βραχυπρόθεσμης μνήμης, στη συνέχεια οδηγεί σε αμνησία και πιθανόν σε μια μορφή άνοιας.
Οι άνθρωποι που ανέχονται την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ ή που είναι αλκοολικοί θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις απώλειες των εγκεφαλικών τους δυνατοτήτων και ιδιαίτερα της μνήμης τους.

Τα φάρμακα
Υπάρχουν διάφορες φαρμακευτικές ουσίες που επηρεάζουν τη μνήμη. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνούμε και τις επιδράσεις που δυνατόν να έχουν συνδυασμοί φαρμάκων.
Μπορεί κάποια φάρμακα να μην επηρεάζουν τη μνήμη όταν χορηγούνται από μόνα τους. Όταν όμως χορηγούνται μαζί, η συνδυασμένη δράση τους δυνατόν να μειώνει τη μνήμη.
Υπάρχουν κατηγορίες φαρμακευτικών ουσιών που είναι γνωστό ότι επιδρούν αρνητικά στη μνήμη. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα αντικαταθλιπτικά, τα αναλγητικά, τα αντιαλλεργικά, τα υπνωτικά και τα αγχολυτικά.