Μάθετε ποιες τροφές είναι η λύση για την αναιμία!

Το μοσχαρίσιο συκώτι συστήνεται συχνά για τη σχετιζόμενη με τη διατροφή αναιμία, καθώς είναι πλούσιο όχι μόνο σε σίδηρο αλλά επίσης και σε όλες τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Β12 και του φολικού οξέος. Η μαγιά μπύρας είναι επίσης μια άριστη πηγή σιδήρου και βιταμινών του συμπλέγματος Β. Ωστόσο, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά προσφέρουν σημαντικό όφελος στα άτομα με κάθε είδους αναιμία. Αυτά τα λαχανικά περιέχουν φυτική λιποδιαλυτή χλωροφύλλη καθώς και άλλα σημαντικά συστατικά, όπως σίδηρο και φολικό οξύ. Το μόριο της λιποδιαλυτής χλωροφύλλης είναι παρόμοιο με αυτό της αιμοσφαιρίνης και απορροφάται αποτελεσματικά από τον γαστρεντερικό σωλήνα, παρέχοντας όλα τα δομικά συστατικά για την αιμοσφαιρίνη.

Τροφές πλούσιες σε σίδηρο, εκτός από το μοσχαρίσιο συκώτι, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και τη μαγιά της μπύρας, είναι: το μοσχάρι, τα ξερά φασόλια, οι φακές, η μελάσα, τα αποξηραμένα βερίκοκα, οι σταφίδες, το σουσάμι και τα οστρακοειδή. Οι πλούσιες σε βιταμίνη C τροφές διευκολύνουν την απορρόφηση του σιδήρου. Να βάζετε άφθονο λεμόνι στις τροφές με μη αιματικό σίδηρο ή να παίρνετε συμπλήρωμα βιταμίνης C μαζί με αυτές τις τροφές, για να αυξήσετε την απορροφητικότητα τους. Τα συμπληρώματα βιταμίνης C έχουν φανεί ότι αυξάνουν σημαντικά την απορρόφηση του διατροφικού σιδήρου. Στην πραγματικότητα, η βιταμίνη C θεωρείται ως ο ισχυρότερος ενισχυτής της αφομοίωσης του σιδήρου, και η βιταμίνη C μόνη της αυξάνει τα αποθέματα σιδήρου στο σώμα. 500 mg με κάθε γεύμα είναι η κατάλληλη δόση για αυτό το αποτέλεσμα.
Διάφορες τροφές και ποτά περιέχουν συστατικά που εμποδίζουν την απορρόφηση του σιδήρου, όπως ο καφές, το τσάι (περιέχουν ταννίνες), ο κρόκος των αυγών και τροφές πλούσιες σε φυτικά οξέα, όπως τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί. Αν θέλετε να αδρανοποιήσετε τη δράση των φυτικών οξέων, θα πρέπει να μουλιάσετε αυτές τις τροφές, όπως κάνετε με τα όσπρια πριν τα μαγειρέψετε. Τα αντιόξινα και η υπερβολική χρήση συμπληρωμάτων ασβεστίου μειώνουν την απορρόφηση του σιδήρου. Δεν θα πρέπει να τρώτε μαζί τροφές πλούσιες σε ασβέστιο και σίδηρο (για παράδειγμα μην συνδυάζετε μοσχάρι με γιαούρτι ή φακές με τυρί). Αν λαμβάνετε συμπληρώματα σιδήρου, μην καταναλώσετε γάλα ή άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα μαζί, αλλά 4 ώρες πριν ή 4 ώρες μετά τη λήψη του συμπληρώματος σιδήρου. Το ασβέστιο και ο σίδηρος είναι ανταγωνιστές, οπότε δεν θα πρέπει να λαμβάνονται μαζί.

Μάριος Δημόπουλος
Διατροφολόγος
Μέλος του American Council of Applied Clinical Nutrition
Μέλος της American Association of Drugless Practitioners