Θαυματουργοί συνδυασμοί τροφών αντικαθιστούν τα ζωικά προϊόντα!

Στην περίοδο της νηστείας απέχουμε απ’ όλα τα ζωικά προϊόντα, πώς λοιπόν θα σιγουρευτούμε ότι παίρνουμε όλες τις βιταμίνες και τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός μας;
Οι τροφές που καταναλώνουμε στη διάρκεια της νηστείας είναι πηγές πρωτεΐνης, σιδήρου, ασβεστίου, βιταμίνηςD, των βιταμινών του συμπλέγματος Β, ψευδαργύρου και ιωδίου.
Ποια είναι λοιπόν τα τρόφιμα εκείνα που θα αντικαταστήσουν το κρέας και το γάλα και πώς θα συνδυαστούν μεταξύ τους;
Αν έχουμε ποικιλία στη διατροφή μας και κάνουμε σωστούς και έξυπνους διατροφι¬κούς συνδυασμούς είναι σίγουρο πως θα έχουμε μόνο οφέλη, χωρίς να έχουμε διατροφι¬κές ελλείψεις σε απαραίτητες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.
Τα όσπρια (ρεβίθια, φασόλια, φακές), οι ξηροί καρποί, η σόγια και τα μανιτάρια, όταν καταναλώνονται συχνά, μπορούν θαυμάσια να αντικαταστήσουν την πρωτεΐνη του κρέατος. Αν θέλουμε να αυξήσουμε τη βιολογική αξία της πρωτεΐνης θα ήταν καλύ¬τερα να συνδυάσουμε τα όσπρια και το πλιγούρι με το ρύζι και τους ξηρούς καρπούς .
Το ταχίνι, τροφή υψηλής διατροφικής αξίας, συνδυάζεται άριστα με τα όσπρια αυξά¬νοντας την αξία της πρωτεΐνης. Για παράδειγμα, μπορούμε να συνδυάσουμε τις φακές, τα ρεβίθια και το πλιγούρι με το ρύζι, τα φασόλια με τα καρύδια και να προσθέσουμε σπόρους σουσαμιού στις πράσινες σαλάτες, ταιριάζει άριστα διατροφικά και γευστικά.
Τα θαλασσινά (καλαμάρια, χταπόδια, μύδια, γαρίδες) που επιτρέπεται να καταναλώνουμε στη διάρκεια της νηστείας, είναι πηγές καλής πρωτεΐνης και βιταμίνης Β 12 και αντικαθιστούν το κρέας ιδανικά, αν καταναλώνονται με συχνότητα μία με δύο φορές την εβδομάδα.
Άτομα με αναιμία, γυναίκες που θηλάζουν, έγκυες γυναίκες και μικρά παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ποιες είναι εκείνες οι τροφές που θα εφοδιάσουν τον οργανισμό τους με σίδηρο. Τα όσπρια, κυρίως τα ρεβίθια, οι φακές και τα μαυρομάτικα φασόλια, είναι πάλι αυτά που θα δώσουν στον οργανισμό μας καλές ποσότητες σιδήρου.
Οι ξηροί καρποί, τα αποξηραμένα φρούτα, ιδίως τα βερίκοκα, οι σταφίδες και τα σύκα, όλα τα πράσινα λαχανικά και κυρίως το σπανάκι, το ταχίνι, η σόγια και τα θα-λασσινά, είναι τροφές πλούσιες σε σίδηρο.
Για την καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου από τις τροφές είναι σημαντικό να έχου¬με στο νου μας τα εξής:
Συνδυάζουμε τα κύρια γεύματα πάντα με σαλάτα, προσθέτουμε μπόλικο λεμόνι, ή πίνουμε ένα ποτήρι χυμό πορτοκαλιού μαζί με το φαγητό μας. Έχει αποδειχθεί ότι η παρουσία της βιταμίνης C στο γεύμα βοηθάει στην καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου.
Είναι ωφέλιμο να καταναλώνουμε μαζί με το γεύμα μας και ένα ή δύο καρότα ή να τα τρίβουμε στη σαλάτα μας, καθώς έχει αποδειχθεί ότι το β καροτένιο συμβάλλει στην απορρόφηση του μη αιμικού σιδήρου.
Καλύτερα να αποφεύγουμε την κατανάλωση καφέ ή τσαγιού κοντά στα γεύματα, καθώς έχει αποδειχθεί από έρευνες που έχουν γίνει ότι δεν ευνοούν την καλή απορρό¬φηση του σιδήρου.
Ένα ποτηράκι λευκό κρασί σε κάθε γεύμα, βοηθάει τον οργανισμό να αφομοιώσει καλύτερα το σίδηρο και ο λόγος βρίσκεται στο μηλικό οξύ που περιέχεται στο κρασί.
Αυξημένες είναι οι ανάγκες σε ασβέστιο στα παιδιά, τις έγκυες γυναίκες και στους ανθρώπους που πάσχουν από οστεοπενία ή οστεοπόρωση. Οι τροφές που μας εφοδιάζουν με ασβέστιο την περίοδο της νηστείας είναι τα όσπρια, τα θαλασσινά, τα πράσινα λαχανικά, κυρίως το μπρόκολο και το κουνουπίδι, οι ξηροί καρποί κυρίως τα αμύγδαλα, ο χαλβάς, το σουσάμι και η σόγια.
Τις ανάγκες για βιταμίνη D τις καλύπτει ο οργανισμός μας με την έκθεση στον ήλιο. αν αυτό δεν είναι εφικτό λόγω της χαμηλής ηλιοφάνειας, κυρίως τους χειμερινούς μήνες, μπορούμε να καταναλώνουμε με μέτρο τις μαλακές φυτικές μαργαρίνες.
Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι απαραίτητο να βρίσκονται σε επαρκή πο-σότητα στον οργανισμό μας για την καλή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος. Επαρκή πρόσληψη της βιταμίνης Β 12 θα έχουμε τρώγοντας μανιτάρια, ξηρούς καρπούς και ταχίνι.
Ως συμπέρασμα, όσων προηγήθηκαν, θα λέγαμε ότι κάνοντας τις σωστές επιλογές τροφίμων και τους σωστούς συνδυασμούς τροφών δεν θα στερήσουμε από τον οργανισμό μας κανένα θρεπτικό συστατικό και παράλληλα θα τον αποτοξινώσουμε από τα βλαβερά στοιχεία και τις τοξίνες του κόκκινου κρέατος.