To θαυματουργό φυτό που σας παρέχει όλες τις βιταμίνες!

108

To θαυματουργό φυτό που σας παρέχει όλες τις βιταμίνες!

 

Η σπιρουλίνα είναι ένα μικροσκοπικό κυανοπράσινο μικροφύκος του γλυκού νερού που όμως μπορεί να αναπτυχθεί και στο θαλασσινό. Το βαθύ κυανό χρώμα της το οφείλει σε μια χρωστική, την πρωτεΐνη φυκοκυανίνη που είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό. Το πράσινο χρώμα της το οφείλει στη χλωροφύλλη. Από διατροφική άποψη αποτελεί την πλουσιότερη σε πρωτεΐνη «πράσινη τροφή». Η σπιρουλίνα αποτελούσε βασικό συστατικό της διατροφής των Αζτέκων στο Μεξικό, ενώ σήμερα αποτελεί συστατικό της ιαπωνικής κουζίνας και διατίθεται και ως συμπλήρωμα διατροφής.

 

Περιέχει 50%-70% πρωτεΐνη, 5%-7% λιπίδια και 15%-25% σάκχαρα. Η πρωτεΐνη της είναι υψηλής βιολογικής αξίας. Περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι περιέχει μειωμένες ποσότητες μεθειονίνης, κυστεΐνης και λυσίνης, όταν συγκρίνεται με τις πρωτεΐνες του κρέατος, των αυγών και του γάλακτος. Υπερέχει ωστόσο της φυτικής πρωτεΐνης, όπως αυτής των οσπρίων. Περιέχει 58 φορές περισσότερο σίδηρο από το σπανάκι. Ωστόσο στην ημερήσια ποσότητα σπιρουλίνας που μπορείτε να καταναλώσετε, μπορείτε να λάβετε μόνο 2 mg σιδήρου. Είναι 3 φορές περισσότερο πλούσιασε βιταμίνη Ε από το φύτρο σταριού. Περιέχει μεγάλη ποσότητα φυσικής βήτα-καροτίνης και άλλα καροτενοειδή, όπως ζεαξανθίνη.

 

Περιέχει σημαντικές ποσότητες βιταμινών Β1, Β3, Β6, Β12, φολικού οξέος, βιταμίνης D και βιταμίνης Κ. Περιέχει μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως ασβέστιο, μαγγάνιο, φώσφορο, ιώδιο, χαλκό, κάλιο, χρώμιο, μαγνήσιο, σελήνιο και ψευδάργυρο. Η σπιρουλίνα δεν θεωρείται καλή πηγή βιταμίνης Β12.
Μελέτες δείχνουν ότι η σπιρουλίνα είναι μια ελάχιστη πηγή βιοδιαθέσιμης Β12. Αυτό σημαίνει ότι οι χορτοφάγοι δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους σε βιταμίνη Β12, καταναλώνοντας σπιρουλίνα. Η σπιρουλίνα είναι πλούσια σε γάμμα λινολεϊκό οξύ (GLA), και επίσης παρέχει άλφα λινολενικό οξύ (ALA), λινολεϊκό οξύ (LA), εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και δοκοσαχεξανοϊκό οξύ (DHA).
Οι φαρμακολογικές ιδιότητες της σπιρουλίνας οφείλονται σε δύο κύριες ουσίες που συγκεντρώνει, τη φυκοκυανίνη και τη σπιρουλάνη. Η φυκοκυανίνη είναι η κυριότερη πρωτεΐνη της. Η σπιρουλάνη είναι ένας θειικός πολυσακχαρίτης. Τα κύρια αντιοξειδωτικά συστατικά της σπιρουλίνας είναι η φυκοκυανίνη, η σπιρουλάνη, η βήτα καροτίνη και ορισμένες πολυφαινόλες. Τα αντιοξειδωτικά που περιέχει καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες.
H σπιρουλίνα βελτιώνει την πέψη και την εντερική λειτουργία. Καταστέλλει τα κακά βακτήρια, όπως τοE-coli, και το μύκητα Candida και βελτιώνει την εντερική χλωρίδα. Αποτοξινώνει από τα βαρέα μέταλλα. Η σπιρουλίνα είναι ένα φυσικό προϊόν και φυσιο- λογικά δεν προκαλεί προβλήματα στο σώμα. Ωστόσο κάποιοι άνθρωποι μπορεί να έχουν κάποια από τα ακόλουθα συμπτώματα, όταν πάρουν σπιρουλίνα: μικρή ζαλάδα, στομαχόπονο, ναυτία, διάρροια.

 

αλλεργικές αντιδράσεις, όπως εξανθήματα, κνίδωση και δυσκολία στην αναπνοή. Άνθρωποι που έχουν σοβαρές αλλεργίες στα φύκια δεν πρέπει να παίρνουν σπιρουλίνα. Λόγω του υψηλού περιεχομένου της σε βιταμίνη Κ οι ασθενείς που λαμβάνουν αντιπηκτικά θα πρέπει να συμβουλευτούν το γιατρό τους. Όπως όλες οι πλούσιες σε πρωτεΐνη τροφές, η σπιρουλίνα περιέχει το αμινοξύ φαινυλαλανίνη, που πρέπει να αποφεύγεται από τους ανθρώπους που πάσχουν από φαινυλκετονουρία.

 

Ορισμένοι παίρνουν τη σπι- ρουλίνα για προβλήματα θυρεοειδούς, αλλά, αν παίρνουν φάρμακα για το θυρεοειδή, θα πρέπει να ενημερώσουν το γιατρό τους.

 

Οι καταναλωτές της σπιρουλίνας αναφέρουν τα εξής οφέλη από τη λήψη της: Άτομα, που είναι σε ακινησία λόγω συνδρόμου χρόνιας κόπωσης, έχουν βρει τη σπιρουλίνα πολύ αποτελεσματική για τους μύες τους. Έχει βοηθήσει άτομα με υποθρεψία και χαμηλό βάρος να ανακτήσουν την όρεξή τους. Χαρίζει αντοχή και νοητική διαύγεια. Άτομα με στρες στη ζωή τους και κακή διατροφή έχουν ωφεληθεί πολύ από τα συμπληρώματα σπιρουλίνας. Μερικοί ισχυρίζονται ότι με την κατανάλωση σπιρουλίνας δεν είναι επιρρεπείς σε κρυολόγημα και γρίπη, και αυτό είναι λογικό, αφού η σπιρουλίνα δυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα. Το δέρμα και τα νύχια βελτιώνονται και η τριχόπτωση σταματάει και μειώνεται η κακοσμία του δέρματος. Συγκεκριμένα τα νύχια μακραίνουν πιο πολύ και δεν παύουν να είναι εύθραυστα. Πολλά άτομα με προβλήματα σακχάρου και διαβήτη πιστοποιούν ότι η σπιρουλίνα τους ρίχνει το σάκχαρο. Επίσης πολλοί ισχυρίζονται ότι η σπιρουλίνα τους βοηθά στον έλεγχο της χοληστερίνης.

 

Μάριος Δημόπουλος
Διατροφολόγος
Μέλος του American Council of Applied Clinical Nutrition
Μέλος της American Association of Drugless Practitioners
Από το βιβλίο » ΥΠΕΡ-ΤΡΟΦΕΣ: ΓΙΝΕΤΕ ΑΙΩΝΟΒΙΟΙ»
Εκδόσεις ΚΑΔΜΟΣ

loading...