Θα μείνετε με το στόμα ανοιχτό! Διατροφικές αλήθειες…

129

Θα μείνετε με το στόμα ανοιχτό! Διατροφικές αλήθειες…

 

Τα τρόφιμα που φτάνουν στο πιάτο μας, δεν είναι πάντα αυτό που φαίνονται ή αυτό που πιστεύουμε ότι είναι… Πίσω από αυτά κρύβονται αλήθειες που δε διαφημίζονται και δε γίνονται ευρέως γνωστές.

1. Οι πορτοκαλί ντομάτες είναι καλύτερη πηγή λυκοπενίου απ’ ότι οι κόκκινες
Το βαθύ σκούρο χρώμα στα φρούτα και τα λαχανικά υποδηλώνει αφθονία αντιοξειδωτικών, ουσιών που ενισχύουν την υγεία της καρδιάς και του εγκεφάλου.

Όμως οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Οχάιο βρήκαν ότι στην ποικιλία ντομάτας tangerine, που οφείλει το όνομά της στο μανταρινί χρώμα του καρπού της, το πολύτιμο συστατικό λυκοπένιο είναι πιο άμεσα διαθέσιμο. Το λυκοπένιο είναι μια αντιοξειδωτική ουσία που μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου, καρδιαγγειακών ασθενειών και εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.

Ακόμα κι αν δεν βρίσκετε τη συγκεκριμένη ποικιλία στην αγορά, οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι παρόμοιες ιδιότητες διαθέτουν όλες οι ανοιχτόχρωμες (πορτοκαλί ή κίτρινες) ντομάτες.

2. Η ζελατίνη παρασκευάζεται από το δέρμα των βοοειδών και των χοίρων
Η ζελατίνη χρησιμοποιείται πολύ συχνά σε συνταγές ζαχαροπλαστικής και περιέχεται σε πολλά τρόφιμα (σάλτσες, κρέμες, ζελέ έτοιμα ή σε σκόνη, καραμέλες κ.α.). Χρησιμοποιείται επίσης στη φαρμακευτική βιομηχανία για την παρασκευή του περιβλήματος των φαρμάκων. Όμως η ίδια η ζελατίνη από τι φτιάχνεται;

Η ζελατίνη προέρχεται από την πέτσα κυρίως των χοίρων και των βοοειδών. Παραλαμβάνεται με χημικές μεθόδους από το κολλαγόνο του δέρματος των ζώων. Λόγω της χημικής επεξεργασίας που υφίσταται, δεν θυμίζει σε τίποτα τη ζωική της προέλευση, ούτε στη γεύση ούτε στο άρωμα.

Εάν είστε χορτοφάγοι ή απλά προτιμάτε τις φυτικές τροφές, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το ζελέ φρούτων δεν είναι όσο φυτικό φαίνεται.

3. Η κατανάλωση αυγών δεν αυξάνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο
Για πάρα πολλά χρόνια, τα αυγά ενοχοποιούνταν ότι ανεβάζουν τη χοληστερίνη και αυξάνουν τον καρδιαγγειακό κίνδυνο. Εξού και οι συστάσεις για περιορισμένη κατανάλωσή τους. Μήπως όμως πρόκειται για έναν ακόμα μύθο;

Ένα πλήθος σημαντικών μελετών υποδεικνύουν ότι οι ανησυχίες αυτές είναι αβάσιμες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η μεγάλη έρευνα της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Harvard το 1999, σύμφωνα με την οποία δεν διαπιστώθηκε αυξημένος κίνδυνος για στεφανιαία νόσο ή εγκεφαλικό από την κατανάλωση 7 αυγών την εβδομάδα, έναντι της κατανάλωσης λιγότερο του 1 αυγού την εβδομάδα. Στα πλαίσια αυτής της μελέτης, παρακολουθήθηκαν παραπάνω από 110000 Αμερικανοί ενήλικες (υγιείς άνδρες και γυναίκες) επί 8-14 έτη. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα υγιή άτομα μπορούν να καταναλώνουν 1 αυγό ημερησίως χωρίς κίνδυνο και χωρίς να ανεβάζουν τη χοληστερίνη τους.

4. Αρκετά τσάγια και καφέδες χωρίς καφεΐνη παρασκευάζονται με χρήση καρκινογόνων χημικών
Για την απομάκρυνση της καφεΐνης από τους κόκκους του καφέ και τα φύλλα του τσαγιού χρησιμοποιούνται χημικοί διαλύτες, όχι πάντα τόσο αθώοι.

Πιο συγκεκριμένα: Στις περισσότερες χώρες του κόσμου επιτρέπεται η χρήση 3 πρόσθετων: το διοξείδιο του άνθρακα, το διχλωρομεθάνιο και ο οξικός αιθυλεστέρας. Το πρώτο είναι το γνωστό αέριο που υπάρχει φυσικά στην ατμόσφαιρα της γης, τα άλλα δύο όμως είναι ισχυροί χημικοί διαλύτες. Το διχλωρομεθάνιο μάλιστα αναφέρεται ότι έχει πιθανή καρκινογόνο δράση. Χρησιμοποιείται κυρίως για την παρασκευή του ντεκαφεϊνέ καφέ και του μαύρου τσαγιού.

Ασφαλώς ο διαλύτης απομακρύνεται προτού φτάσει στο ποτήρι μας αλλά σε κάθε περίπτωση έχουμε το δικαίωμα να γνωρίζουμε τις πρακτικές επεξεργασίας που χρησιμοποιούνται στα προϊόντα που αγοράζουμε και καταναλώνουμε καθημερινά. Και επίσης, όσο περισσότερα στάδια επεξεργασίας «γλιτώνουμε», τόσο το καλύτερο.

5. Τα ροφήματα που περιέχουν ιβίσκο έχουν τα πιο πολλά αντιοξειδωτικά
Το τσάι ιβίσκου είναι αρκετά διαδεδομένο σε όλο τον κόσμο και ξεχωρίζει για το ιδιαίτερο κόκκινο χρώμα του, το άρωμα και τη χαρακτηριστική οξύτητά του.

Έρευνες έχουν δείξει ότι υπερέχει μεταξύ άλλων ροφημάτων ως προς τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες, οι οποίες οφείλονται κυρίως στις ανθοκυανίνες που περιέχει.

Επιπλέον ο ιβίσκος έχει αποδειχθεί ότι ρίχνει την πίεση. Σύμφωνα με μελέτη του Αμερικανικού Υπουργείου Γεωργίας (USDA), η ημερήσια κατανάλωση 3 φλιτζανιών τσαγιού από ιβίσκο μείωσε σημαντικά την πίεση σε προ-υπερτασικούς και σε ασθενείς με μέτρια υπέρταση.

6. Ψιλοκόψτε το σκόρδο και περιμένετε τουλάχιστον για 10 λεπτά πριν το μαγειρέψετε: έτσι θα πολλαπλασιάσετε τα οφέλη για την υγεία σας
Σύμφωνα με μελέτη Αργεντινών ερευνητών που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Agricultural and Food Chemistry, το τριμμένο, ψιλοκομμένο ή πολτοποιημένο σκόρδο είναι ακόμα πιο ωφέλιμο για την καρδιά απ’ ότι οι ολόκληρες σκελίδες.

Αυτό συμβαίνει επειδή με αυτόν τον τρόπο απελευθερώνεται η αλινάση, το ένζυμο που καταλύει την αντίδραση σχηματισμού της αλισίνης, η οποία στη συνέχεια διασπάται σε μία ποικιλία ευεργετικών οργανοθειικών ενώσεων με καρδιοπροστατευτικές, αντικαρκινικές και πολλές άλλες ιδιότητες. Μάλιστα, οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η αναμονή για τουλάχιστον 10 λεπτά πριν το μαγείρεμα αυξάνει την ποσότητα των πολύτιμων αυτών συστατικών.

7. Το αλάτι είναι απαραίτητο για την καλή λειτουργία του οργανισμού
Σύμφωνα με μία σειρά μελετών που έχουν διεξαχθεί τα τελευταία χρόνια και με βάση την πρόσφατη ανακοίνωση του Αμερικανικού Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC), το αλάτι δεν θεωρείται πλέον σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια υγεία και μάλιστα η μειωμένη ημερήσια πρόσληψη αλατιού (λιγότερο από 1 κουταλιά της σούπας) μπορεί να είναι επικίνδυνη.
Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης σε πρόσφατη μελέτη τους απέδειξαν ότι τα χαμηλά επίπεδα ιόντων χλωρίου στο αίμα αποτελούν ένα σημαντικό δείκτη θνησιμότητας σε ασθενείς με υπέρταση.

Έχει βέβαια σημασία να γνωρίζουμε τη διαφορά μεταξύ ενός «καλού» και ενός «κακού» αλατιού. Με άλλα λόγια, ο τύπος του αλατιού που επιλέγουμε έχει μεγάλη σημασία. Το επιτραπέζιο (επεξεργασμένο) αλάτι υφίσταται επεξεργασία με χημικές μεθόδους, περιέχει χημικά πρόσθετα και στερείται τα πολύτιμα μέταλλα που περιέχει το φυσικό ανεπεξέργαστο αλάτι.

8. Η φυσική βανίλια είναι ελαφρώς εθιστική και εμποδίζει τις βακτηριακές μολύνσεις
Αυτά είναι δύο πράγματα που πιθανώς δε γνωρίζατε για τη βανίλια: Η κατανάλωσή της προκαλεί την απελευθέρωση κατεχολαμινών από τον οργανισμό (συμπεριλαμβανομένης της αδρεναλίνης) και γι’ αυτό το λόγο θεωρείται ελαφρώς εθιστική. Επίσης έχει βρεθεί ότι προστατεύει από τις βακτηριακές μολύνσεις. Τα πολύτιμα αντιοξειδωτικά συστατικά της θωρακίζουν το σώμα από βλαβερές ουσίες όπως είναι οι ελεύθερες ρίζες και οι τοξίνες.

9. Το κοτόπουλο είναι 266% πιο λιπαρό απ’ ότι ήταν 40 χρόνια πριν
Πόσο διαφορετικά ήταν τα κοτόπουλα που έτρωγαν οι γονείς και οι παππούδες μας από τα σημερινά;
Τα στοιχεία είναι σοκαριστικά: Το περιεχόμενο σε λίπος έχει σχεδόν τριπλασιαστεί και η πρωτεΐνη μειώθηκε στα 2/3 σε σχέση με τα κοτόπουλα του 1970.
Η αγορά βιολογικών κοτόπουλων προφυλάσσει από τις ορμόνες, τα αντιβιοτικά και τις γενετικά τροποποιημένες ζωοτροφές και εμφανίζει ελαφρώς μειωμένη περιεκτικότητα σε λίπος.

10. Κι όμως… κάποτε… τα καρότα ήταν μωβ
Το καρότο όπως το ξέρουμε σήμερα είναι αποτέλεσμα συνδυαστικής καλλιέργειας, συνδυασμός άγριων και καλλιεργημένων τύπων. Πριν από 1000 περίπου χρόνια, καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά στο Αφγανιστάν και είχε μωβ χρώμα. Μωβ, άσπρα και κίτρινα καρότα εισήχθησαν στη Νότια Ευρώπη τον 14ο αιώνα και μέχρι τον 16ο διαδόθηκαν απανταχού στη γηραιά ήπειρο. Το πορτοκαλί χρώμα επικράτησε με το πέρασμα των αιώνων και τα άλλα χρώματα διατηρήθηκαν μόνο από ορισμένους παραγωγούς σε κάποια μέρη του κόσμου.

 

enallaktikos.gr

loading...