Διατροφή για την πρόληψη των παθήσεων του θυρεοειδούς αδένα…

100

Διατροφή για την πρόληψη των παθήσεων  του θυρεοειδούς αδένα…

 

 

Η επαρκής πρόσληψη θρεπτικών συστατικών μέ­σω των κατάλληλων τροφών διαδραματίζει ιδιαίτερα ση­μαντικό ρόλο στη σωστή λειτουργία και στη ρύθμιση του θυρεοειδούς αδένα, προλαμβάνοντας έτσι την ανάπτυξη όζων και την εμφάνιση θυρεοειδιοπαθειών. Τα απαραί­τητα συστατικά, ιχνοστοιχεία και οι τροφές που τα περιέ­χουν, είναι τα ακόλουθα:

 

Το ιώδιο: Ο θυρεοειδής παράγει τις θυρεοειδικές ορμόνες χρησιμοποιώντας ιώδιο, το οποίο προσλαμβά­νεται με τις τροφές και απορροφάται από το έντερο. Έτσι όταν υπάρχει η απαραίτητη ποσότητα ιωδίου στον οργα­νισμό, είναι ομαλή και η λειτουργία του θυρεοειδούς. Η μέση ημερήσια πρόσληψη υπολογίζεται σε 100-150mg. Προσοχή όμως πρέπει να δοθεί στις μεγάλες ποσότητες του ιωδίου (πάνω από 600 mg ημερησίως), επειδή δρα αρνητικά, όταν γίνεται για μεγάλα χρονικά διαστήματα, καθώς μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία του θυρεοειδούς. Καλές πηγές ιωδίου για τον οργανισμό θε­ωρούνται τα θαλασσινά, τα ψάρια, τα οστρακοειδή, αλλά και τα φύκια, που είναι ιδιαιτέρως διαδεδομένα στην κι­νέζικη και την ιαπωνική κουζίνα.

 

Επιπλέον, άλλες καλές πηγές ιωδίου είναι το τυρί, το αγελαδινό γάλα, τα αυγά, το γιαούρτι, ο ανανάς, αλλά και το σκόρδο. Επίσης, το κοινό επιτραπέζιο αλάτι είναι εμπλουτισμένο με ιώδιο, το οποίο όμως σε μεγάλο ποσοστό είναι συνθετικό, γι’αυτό είναι καλύτερα να προτιμάτε το ακατέργαστο θαλασσινό αλάτι.

 

 

Στη συνέχεια παραθέτονται ενδεικτικά ορισμένες τροφές και η μέση περιεκτικότητά τους σε ιώδιο:

1 κεσεδάκι γιαούρτι (περίπου 200gr): 80 mg ιώδιο

1 κούπα γάλα: 40 mg ιώδιο

1 αυγό (βραστό): 50 mg ιώδιο

1 φλιτζάνι φράουλες: 13 mg ιώδιο

30gr τυρί: 10 mg ιώδιο

1/4 του φλιτζανιού φύκια: 415 mg ιώδιο. Επισημαίνεται δε, πως η σπιρουλίνα δεν εμπεριέχει ιώδιο, γιατί – αν και φύκος – δεν μεγαλώνει σε θάλασσα, αλλά σε λίμνες.

Το σελήνιο: Το σελήνιο συμβάλλει στη διατήρη­ση της σωστής συγκέντρωσης των θυρεοειδικών ορμο­νών στο αίμα και τους διάφορους ιστούς και ως εκ τού­του, συμβάλλει στη σωστή λειτουργία και τη ρύθμιση του θυρεοειδούς αδένα, ενώ ταυτόχρονα έχει και αντικαρκι­νική δράση. Επίσης, ένζυμα τα οποία περιέχουν σελήνιο συμμετέχουν στην αποτελεσματική διαχείριση των απο­θηκών ιωδίου στο σώμα. Τροφές που περιέχουν σελήνιο είναι κυρίως οι ξηροί καρποί, τα δημητριακά, το μοσχα­ρίσιο κρέας, τα πουλερικά, τα μανιτάρια, τα αυγά, τα ψά­ρια, ο τόνος, τα καβούρια και ο αστακός.

 

Η τυροσίνη: Είναι ένα αμινοξύ το οποίο έχει ση­μαντικό ρόλο στην παραγωγή των θυρεοειδικών ορμο­νών, στη φυσιολογική λειτουργία του εγκεφάλου και στη σταθεροποίηση της πίεσης του αίματος. Η πρόσληψή της μπορεί να γίνει με τροφές, όπως τα ψάρια, το κοτό­πουλο, τα προϊόντα ολικής άλεσης, τα γαλακτοκομικά, οι μπανάνες, τα φασόλια και οι ξηροί καρποί.

 

Ο ψευδάργυρος: Τα υψηλά ποσοστά ψευδαργύ­ρου στον οργανισμό είναι σε θέση, όχι μόνο να προλά­βουν, αλλά ακόμα και να αναστρέψουν τον υποθυρεοει­δισμό. Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι οι ξηροί καρποί, τα δημητριακά ολικής άλεσης, το σιτάρι, η βρώ­μη, ο αρακάς, τα ψάρια, τα αυγά, τα θαλασσινά, τα φασό­λια, τα μανιτάρια, τα σύκα και το κρέας.

 

Ο χαλκός: Ο χαλκός είναι απαραίτητος για τη σύνθεση της ορμόνης θυροξίνη (Τ4), γι᾿ αυτό και όταν η διατροφική πρόσληψη του χαλκού είναι επαρκής, είναι καλή η λειτουργία του αδένα, ενώ αντιθέτως όταν η πρό­σληψη χαλκού είναι περιορισμένη, ο ρυθμός παραγωγής της θυροξίνης μειώνεται και εμφανίζονται θυρεοειδικές διαταραχές. Ο χαλκός περιέχεται σε τροφές, όπως τα θα­λασσινά, τα ψάρια, το κρέας, οι ξηροί καρποί, τα φασό­λια, τα μανιτάρια και τα δημητριακά.

Ωστόσο, απαραίτητα για την καλή λειτουργία του θυρεοειδούς είναι και ορισμένα ιχνοστοιχεία, τα οποία περιέχονται σε βότανα, τα οποία βοηθούν στην ομαλο­ποίηση και τη ρύθμιση της λειτουργίας του θυρεοειδούς αδένα, ενώ παράλληλα θεωρείται πως έχουν και κατα­σταλτική δράση για το σύνδρομο του υπερθυρεοειδι­σμού. Τα βότανα αυτά είναι:

 

Το λυκοπόδιο: Πρόκειται για ένα ποώδες φυτό που ελέγχει την υπερλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, εφόσον θεωρείται ως το «αντίδοτο» της θυροξίνης. Επι­πλέον, καταπολεμά την ταχυκαρδία, τις ταχυπαλμίες και τη δύσπνοια, διαστέλλοντας τα αγγεία της καρδιάς. Ταυ­τόχρονα, έχει διαπιστωθεί πως έχει αντισπασμωδικές, αντικαρκινικές, αναλγητικές και διουρητικές ιδιότητες. Μπορείτε να το βρείτε φρέσκο ή αποξηραμένο σε κατα­στήματα με είδη υγιεινής διατροφής και να καταναλώνετε το αφέψημά του.

 

Το μελισσόχορτο: Πρόκειται για ένα φυτό, που τα φύλλα του έχουν χαρακτηριστική γεύση λεμονιού και είναι ιδιαιτέρως γνωστό για την περιεκτικότητά του σε πτητικά έλαια, πολυφαινόλες, τανίνες και φλαβονοειδή, ενώ η δράση του βασίζεται στα αιθέρια έλαια που περιέ­χει. Χάρη στις ιδιότητες των συστατικών του, καταστέλλει τον υπερδραστήριο θυρεοειδή αδένα και έχει αντιφλεγ­μονώδη και αντιμικροβιακή δράση. Επιπλέον, προκαλεί διαστολή των αγγείων με αποτέλεσμα τη μείωση της αρ­τηριακής πίεσης, ενώ δρα ενάντια στην αϋπνία, το στρες και την ευερεθιστότητα. Μπορείτε να βρείτε το μελισσό­χορτο φρέσκο ή αποξηραμένο σε καταστήματα με είδη υγιεινής διατροφής και να καταναλώνετε το αφέψημά του.

 

Το ραπάνι: To ραπάνι είναι πλούσιο σε βιταμίνη C και συμβάλλει στην καλή λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, ευνοώντας παράλληλα την απομάκρυνση των το­ξινών. Επιπλέον, εξαιτίας του σιναπέλαιου που περιέχει βοηθάει στην αποβολή των χολόλιθων από την χοληδό­χο κύστη. Επίσης, η αντιοξειδωτική δράση της βιταμίνης C συμβάλλει στην ισχυροποίηση της άμυνας του οργανι­σμού και τέλος περιέχει τη λουτεΐνη που ανήκει στα κα­ροτενοειδή και έχει αντικαρκινική και αντιοξειδωτική δρά­ση.

 

Νικολέτα Σερέτη

Από το βιβλίο: «ΝΙΚΗΣΤΕ ΤΙΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΘΥΡΕΟΕΙΔΟΥΣ ΑΔΕΝΑ – ΦΥΣΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗ»

Εκδόσεις ΚΑΔΜΟΣ

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
loading...