Πάσχετε από υποθυρεοειδισμό; Τι πρέπει να τρώτε…

198

Πάσχετε από υποθυρεοειδισμό; Τι πρέπει να τρώτε…

 

Η κακή διατροφή είναι από τις πιο σημαντικές αιτίες πολλών προβλημάτων του θυρεοειδούς, συμπεριλαμβανομένου και του υποθυρεοειδισμού. Αντιθέτως, μια ισορροπημένη και θρεπτική διατροφή μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε θεραπεία των προβλημάτων αυτών. Η επαναφορά της υγιούς λειτουργίας του θυρεοειδούς που υπολειτουργεί, που ταλαιπωρεί το 90% των ασθενών που πάσχουν από θυρεοειδικές διαταραχές, απαιτεί την πρόσληψη μιας σειράς θρεπτικών ουσιών, όπως το σελήνιο, το φολικό οξύ και το ιώδιο.

Δεδομένου, όμως, ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν μπορούν να βελτιστοποιήσουν τα επίπεδα αυτών των θρεπτικών συστατικών μόνο μέσω της διατροφής, τα αντίστοιχα συμπληρώματα διατροφής που κυκλοφορούν ευρέως στα φαρμακεία θεωρούνται ως απαραίτητα. Ωστόσο, τα συμπληρώματα δεν μπορούν να υποκαταστήσουν μια ισορροπημένη διατροφή. Γι᾿ αυτό το λόγο, απαιτείται συνδυασμός συμπληρωμάτων και των κατάλληλων τροφών.
Η διατροφή στον υποθυρεοειδισμό μοιάζει πολύ με την διατροφή ενός ατόμου που πάσχει από διαβήτη. Έτσι, προτείνονται μικρά και συχνά γεύματα, που βασίζονται σε τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Τρώγοντας με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται σταθεροποίηση των επιπέδων του σακχάρου του αίματος, «κινητοποίηση» του μεταβολισμού και μείωση των επιπέδων της κορτιζόλης. Τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης ευθύνονται για το κοιλιακό λίπος, την αύξηση του σωματικού βάρους, την μείωση του μυϊκού ιστού, ενώ επίσης δρουν ανασταλτικά στην μετατροπή της θυροξίνης (Τ4) σε Τ3.

Παράλληλα, όσοι υποφέρουν από υποθυρεοειδισμό πρέπει να αποφεύγουν στοιχεία όπως το φθόριο, το βρώμιο και το χλώριο που μπορεί να προκαλέσουν την παρεμπόδιση των υποδοχέων ιωδίου του θυρεοειδή αδένα. Γι᾿ αυτό το λόγο, το λάχανο, τα φιστίκια, τα κουκουνάρια, τα προϊόντα σόγιας, τα ροδάκινα, τα αχλάδια, το μπρόκολο, το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το σπανάκι και τα γογγύλια θα πρέπει να αποφεύγονται.
Γενικά, πρέπει να προτιμώνται τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β,C,D και Ε, σε ιώδιο, σελήνιο, μαγνήσιο και ψευδάργυρο. Τέτοιες τροφές είναι τα δημητριακά ολικής αλέσεως, οι ξηροί καρποί, τα ψάρια και τα θαλασσινά, τα πουλερικά, τα αυγά, το συκώτι, τα κόκκινα και κίτρινα λαχανικά, όπως το καρότο, η κολοκύθα, η τομάτα, το καρπούζι, οι πιπεριές, και το μοσχαρίσιο κρέας. Επιπλέον, θεωρούνται ως ιδιαιτέρως ευεργετικά για την αντιμετώπιση του υποθυρεοειδισμού, το μηλόξιδο που βοηθά στην εξισορρόπηση των ορμονών και βελτιώνει τον μεταβολισμό τους, το λάδι καρύδας που αποδεδειγμένα βελτιώνει τη λειτουργία του θυρεοειδούς, το μουρουνέλαιο που βοηθά στην αύξηση παραγωγής των θυρεοειδικών ορμονών και η πιπερόριζα (ginger) που περιέχει μαγνήσιο και ποτάσιο, έχει αντιφλεγμονώδη δράση και τονώνει τη λειτουργία
του θυρεοειδούς.

Όσον αφορά την κατανάλωση αυτών των τροφών, μπορείτε να καταναλώνετε καθημερινά δύο κουταλιές της σούπας ωμό λάδι καρύδας ή να το προσθέτετε στο φαγητό και τις σαλάτες σας. Όσον αφορά το μηλόξιδο, μπορείτε να προσθέτετε δύο κουταλιές της σούπας σε ένα ποτήρι χλιαρό νερό, μαζί με μισή κουταλιά μέλι και να το πίνετε κάθε πρωί, σε τακτική βάση. Το μουρουνέλαιο μπορείτε να το καταναλώνετε μέσω των αντίστοιχων συμπληρωμάτων διατροφής σε καθημερινή βάση, ενώ την πιπερόριζα μπορείτε να την προσθέτετε καθημερινά στο φαγητό που καταναλώνετε.
Αναφορικά με τις τροφές που πρέπει να μην καταναλώνονται συχνά ή ακόμα και να αποφεύγονται, όταν κάποιος ταλαιπωρείται από την πάθηση του υποθυρεοειδισμού, αυτές είναι:
Διάφορα λαχανικά: Λαχανικά όπως το σπαράγγι, το λάχανο, το καλαμπόκι, το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το σπανάκι, οι γλυκοπατάτες και οι ρίζες μπαμπού, επιτείνουν την υπολειτουργία του θυρεοειδούς, επειδή έχουν την ιδιότητα να εμποδίζουν την απορρόφηση του ιωδίου. Αλλά δεν γίνεται να αφαιρεθούν από τη διατροφή, επειδή περιέχουν πολύτιμες φυτικές ίνες, μέταλλα, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και αντιοξειδωτικά. Γι᾿ αυτό το λόγο, η κατανάλωσή τους θα πρέπει να γίνεται με μέγιστη συχνότητα 1 φορά την εβδομάδα. Μάλιστα, για να μειωθεί στο ελάχιστο η επίδρασή τους στο ιώδιο του οργανισμού, προτείνεται να μην καταναλώνονται ωμά, αλλά βραστά.
Ξηροί καρποί: Ξηροί καρποί, όπως τα αμύγδαλα, τα φιστίκια και οι σπόροι κολοκύθας (πασατέμπο), μπορούν να επιδράσουν αρνητικά στον θυρεοειδή και να καταστείλουν τη λειτουργία του, όταν καταναλώνονται ωμοί. Γι᾿ αυτό το λόγο, προτείνεται να καταναλώνετε αυ¬τούς τους ξηρούς καρπούς ψημένους και σε μικρή ποσότητα, με μέγιστη συχνότητα κατανάλωσης 2-3 φορές την εβδομάδα.
Δημητριακά και σπόροι: Διάφορα επεξεργασμένα και τροποποιημένα δημητριακά και σπόροι, όπως το σιτάρι, το λευκό αλεύρι, το πλιγούρι, η φαρίνα και το σιμιγδάλι, αλλά και τα παράγωγά τους (ψωμί, μπισκότα, δημητριακά, ζυμαρικά και διάφορα προϊόντα ζύμης) περιέχουν σε μεγάλες ποσότητες γλουτένη. Πρόσφατες έρευνες που έχουν διεξαχθεί έχουν δείξει άμεση σύνδεση μεταξύ γλουτένης και εμφάνισης της αυτοάνοσης θυρεοειδίτιδας Hashimoto. Πιθανότατα, αυτό συμβαίνει επειδή ο οργανισμός θεωρεί τη γλουτένη ως έναν ξένο εισβολέα και δημιουργεί αντισώματα για να τον αντιμετωπίσει. Τα ίδια αντισώματα όμως φαίνεται πως στρέφονται παράλληλα εναντίον και του θυρεοειδούς αδένα, προκαλώντας έτσι την αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα. Ακόμα πιο ανησυχητικά είναι τα ευρήματα ότι το 99% των ανθρώπων παρουσιάζει δυσανεξία στη γλουτένη χωρίς να το γνωρίζει και αυτό εκδηλώνεται με διάφορες ασθένειες. Επιπλέον, η γλουτένη έχει την ιδιότητα να παραμένει στο ανθρώπινο σώμα έως και μήνες μετά την πρόσληψή της. Γι᾿ αυτό το λόγο, είναι ζωτικής σημασίας να μειωθεί στο ελάχιστο δυνατό η πρόσληψη γλουτένης, από όσους πάσχουν από διαταραχές του θυρεοειδούς. Συνεπώς, προτού προβείτε στην αγορά οποιουδήποτε προϊόντος ζύμης, γλυκού ή που περιέχει αλεύρι, βεβαιωθείτε ότι στα συστατικά δεν περιέχεται η γλουτένη.
Ορισμένα φρούτα: Ορισμένα φρούτα, όπως αχλάδια, σταφύλια, ροδάκινα και φράουλες, έχουν καλλιεργηθεί με την προσθήκη φθορίου, που είναι εξαιρετικά επιβλαβές για τη λειτουργία του θυρεοειδούς. Γι᾿ αυτό το λόγο, προτού καταναλώσετε αυτά τα φρούτα, βεβαιωθείτε ότι προέρχονται από βιολογικές καλλιέργειες.
Προϊόντα σόγιας: Όλα τα προϊόντα σόγιας περιέχουν ισοφλαβόνες, οι οποίες εμποδίζουν την απορρόφηση του ιωδίου από τον οργανισμό, επιτείνοντας έτσι το πρόβλημα του υποθυρεοειδισμού. Επιπλέον, η σόγια έχει ενοχοποιηθεί για σοβαρές ορμονικές διαταραχές. Γι᾿ αυτό το λόγο, είναι ζωτικής σημασίας, όλοι οι ασθενείς που ταλαιπωρούνται από διαταραχές του θυρεοειδούς, να αφαιρέσουν από τη διατροφή τους όλα τα προϊόντα σόγιας.
Επεξεργασμένες τροφές: Οι επεξεργασμένες τροφές, όπως το προπαρασκευασμένο φαγητό, το προτηγανισμένο φαγητό, καθώς και τα φαγητά που περιέχουν πρόσθετα ζάχαρης και αλατιού, είναι εξαιρετικά επικίνδυνα για τον οργανισμό, καθώς δημιουργούν φλεγμονές και επιδεινώνουν τις ήδη υπάρχουσες. Επίσης, μπορούν να δημιουργήσουν όζους στον θυρεοειδή και να διαταράξουν την μετατροπή της ορμόνης Τ4 σε Τ3, οδηγώντας έτσι στην εμφάνιση υποθυρεοειδισμού.
Αναψυκτικά και τσάι (πράσινο και μαύρο): Η πλειονότητα των αναψυκτικών παρασκευάζεται με τη χρήση φθοριωμένου νερού (fluoridated water). Το φθόριο είναι εξαιρετικά τοξικό και επικίνδυνο για τη λειτουργία του θυρεοειδούς και έχει ενοχοποιηθεί για τη ραγδαία αύξηση των θυρεοειδοπαθειών σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης, το τσάι, έχει την ιδιότητα να απορροφά από το έδαφος όλες τις ουσίες και να τις αποθηκεύει στα φύλλα του. Έτσι, εάν το έδαφος από το οποίο έχει συλλεχθεί το τσάι είναι μολυσμένο με φθόριο και τοξίνες, τότε αυτές οι ουσίες βρίσκονται και μέσα στο αφέψημα το οποίο καταναλώνετε, προκαλώντας ανεπανόρθωτες βλάβες στη λειτουργία του θυρεοειδή σας.
Γαλακτοκομικά προϊόντα: Μερικοί ασθενείς που πάσχουν από υποθυρεοειδισμό, παρουσιάζουν δυσανεξία σε διάφορα γαλακτοκομικά προϊόντα, η πρόσληψη των οποίων επιδεινώνει τα ενοχλητικά συμπτώματα της πάθησης. Σε αυτό το πλαίσιο, για μερικούς μήνες ελαττώστε την κατανάλωση γαλακτοκομικών, προκειμένου να διαπιστώσετε εάν αισθάνεστε καλύτερα ή όχι. Εάν διαπιστώσετε δυσανεξία, περιορίστε σημαντικά την κατανάλωση αυτών των προϊόντων, σε αντίθετη περίπτωση, δεν χρειάζεται να περιορίσετε την ποσότητα, αλλά προτιμήστε τα αντίστοιχα βιολογικά προϊόντα, που δεν περιέχουν αντιβιοτικά, τοξίνες και αυξητικές ορμόνες.

ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΣΕΡΕΤΗ
Από το βιβλίο «ΝΙΚΗΣΤΕ ΤΙΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΘΥΡΕΟΕΙΔΟΥΣ ΑΔΕΝΑ
ΦΥΣΙΚΉ ΑΝΤΙΜΕΤΏΠΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΌΛΗΨΗ»
Εκδόσεις Κάδμος

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
loading...