Σόγια: Είναι όντως υγιεινή;

Σόγια: Είναι όντως υγιεινή;
Ο περισσότερος κόσμος πιστεύει ότι η σόγια είναι ένα καλό εναλλακτικό των ζωικών τροφών, διότι είναι πολύ καλή πηγή πρωτεϊνών. Οι χορτοφάγοι τη θεωρούν ως σούπερ τροφή και βασίζονται σε αυτήν για την πρόσληψη των πρωτεϊνών τους. Στην Ελλάδα η σόγια δεν είναι πολύ δημοφιλής, κυρίως οι Έλληνες χορτοφάγοι την καταναλώνουν και μερικοί παμφάγοι κατά τη διάρκεια της νηστείας του Πάσχα. Σε εστιατόρια βιολογικών ή χορτοφαγικών μενού σερβίρουν κρέας από σόγια, ενώ πολλοί πίνουν γάλα σόγιας αντί για αγελαδινό γάλα. Πριν μερικές δεκαετίες η σόγια παρουσιαζόταν ως τροφή μακροζωίας.

Έλεγαν μάλιστα ότι η συχνή κατανάλωση σόγιας μας προστατεύει από τον καρκίνο και την καρδιοπάθεια. Και ανέφεραν ως παράδειγμα την καλή υγεία των Γιαπωνέζων και άλλων ασιατικών λαών που τρώνε σόγια. Οι τελευταίες όμως έρευνες αποδεικνύουν το τελείως αντίθετο. Ότι η σόγια δεν είναι και τόσο υγιεινή τροφή, όπως μας έλεγαν και ότι η συχνή κατανάλωσή της προκαλεί σημαντικά προβλήματα υγείας. Στην ουσία όλα αυτά που ακούγαμε για τη δήθεν υγιεινή σόγια, δεν ήταν παρά μια προπαγάνδα των μεγάλων εταιρειών σόγιας. Αυτές οι εταιρείες μας παρουσίαζαν ως καλό για την υγεία και την καρδιά ακόμα και το σογιέλαιο, ενώ, όπως όλοι τώρα γνωρίζουμε το σογιέλαιο είναι ένα σπορέλαιο με μεγάλη περιεκτικότητα σε ωμέγα 6 λιπαρά, που προκαλούν φλεγμονή στο σώμα και ένα σωρό χρόνιες εκφυλιστικές ασθένειες. Οι Ασιάτες τρώνε σόγια αλλά σε άλλη μορφή από ό, τι την τρώνε οι δυτικοί λαοί (οι Ασιάτες τρώνε ζυμωμένη σόγια), και φυσικά όχι σε πολύ μεγάλες ποσότητες, όσες η βιομηχανία σόγιας μας προτείνει να τρώμε. Και μόνο το γεγονός ότι το 95% της σόγιας που πωλείται παγκοσμίως είναι μεταλλαγμένη, πρέπει να σας υποκινήσει την υποψία τι παιχνίδια παίζονται πίσω από την δήθεν υγιεινή σόγια και ότι εφόσον είναι μεταλλαγμένη, δεν κάνει καλό στην υγεία. Αλλά και μη μεταλλαγμένη σόγια να τρώγαμε, πάλι δεν μας κάνει καλό, διότι η σόγια αφ’ εαυτής είναι βλαβερή τροφή για τον άνθρωπο.

Η σόγια περιέχει αναστολείς πρωτεάσης. Οι αναστολείς αυτοί εμποδίζουν μερικά από τα βασικά ένζυμα που μας βοηθούν να χωνέψουμε τις πρωτεΐνες. Το πιο σημαντικό από αυτά είναι η τρυπσίνη. Οι αναστολείς της πρωτεάσης συνδέονται με υποθρεψία, παγκρεατικές ασθένειες, εντερικές παθήσεις, ακόμα και καρκίνο. Η σόγια περιέχει επίσης φυτικά οξέα τα οποία εμποδίζουν την απορρόφηση μετάλλων, όπως ο ψευδάργυρος και το ασβέστιο. Η σόγια περιέχει επίσης κάποιες πρωτεΐνες που λέγονται λεκτίνες. Οι λεκτίνες της σόγιας αντιδρούν με περιεχόμενο υδατανθράκων των κυτταρικών μεμβρανών, προκαλώντας κυτταρικές ζημιές και κυτταρικό θάνατο. Καθώς η βλάβη αυτή συσσωρεύεται, επιδρά αρνητικά στο γαστρεντερικό, στο ανοσοποιητικό και σε άλλα συστήματα του ανθρώπινου σώματος.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η έγκυες γυναίκες δεν θα πρέπει να τρώνε σόγια ούτε και τα βρέφη, διότι η σόγια είναι επικίνδυνη για τα μικρά παιδιά. Τα οιστρογόνα στη σόγια μπορεί να βλάψουν τη σεξουαλική ανάπτυξη και την αναπαραγωγική υγεία του βρέφους σας. Περίπου 20% των βρεφών στις ΗΠΑ τρέφονται με φόρμουλες σόγιας. Το να τρέφετε τα μωρά σας με φόρμουλες σόγιας, είναι σαν να δίνετε σε έναν άνθρωπο 4 με 5 αντισυλληπτικά την ημέρα. Τα βρέφη που τρέφονται με φόρμουλες σόγιας έχουν 20.000 φορές την ποσότητα των οιστρογόνων στην κυκλοφορία τους σε σύγκριση με τα βρέφη που τρέφονται με άλλες φόρμουλες.

Το 1991, μια μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση 2 μόνο κουταλιών της σούπας ημερησίως ψημένων σπόρων σόγιας για 3 μήνες από υγιείς ενήλικες που λάμβαναν επαρκή ποσότητα ιωδίου από τη διατροφή τους προκάλεσε καταστολή του θυρεοειδούς και συμπτώματα δυσφορίας, δυσκοιλιότητας, υπνηλίας και βρογχοκήλης.

Μάριος Δημόπουλος
Διατροφολόγος
Μέλος του American Council of Applied Clinical Nutrition
Μέλος της American Association of Drugless Practitioners

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ