Οι τροφές που προλαμβάνουν την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας!

Οι τροφές που προλαμβάνουν την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας!
Η κηλίδα είναι η περιοχή του αμφιβληστροειδούς χιτώνα, όπου εστιάζονται οι εικόνες. Είναι το μέρος του ματιού που είναι υπεύθυνο για την καλή όραση. Η σχετιζόμενη με την ηλικία εκφύλιση ωχράς κηλίδας είναι η κύρια αιτία σοβαρής απώλειας όρασης στις δυτικές κοινωνίες σε άτομα ηλικίας 55 ετών και παραπάνω.

Μια δίαιτα πλούσια σε φρούτα και σε λαχανικά συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο για εκφύλιση ωχράς κηλίδας . Προφανώς αυτή η προστασία είναι το αποτέλεσμα της αυξημένης πρόσληψης αντιοξειδωτικών βιταμινών και μετάλλων. Ωστόσο, διάφορα διατροφικά συστατικά, όπως τα καροτενοειδή λουτεΐνη, ζεαξανθίνη και λυκπένιο, μαζί με τα φλαβονοειδή, έχουν αποδειχθεί ότι είναι ακόμα πιο σημαντικά στην προστασία από την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας από ό, τι είναι τα παραδοσιακά διατροφικά αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη C, η βιταμίνη Ε και το σελήνιο. Η κηλίδα, ιδιαίτερα το κεντρικό μέρος, οφείλει το κίτρινο χρώμα της στην υψηλή συγκέντρωσή της σε λουτεΐνη και ζεαξανθίνη. Αυτά τα κίτρινα καροτένια λειτουργούν προλαμβάνοντας την οξειδωτική βλάβη στην περιοχή του αμφιβληστροειδούς χιτώνα που είναι υπεύθυνος για την άριστη όραση και προφανώς παίζουν έναν κεντρικό ρόλο στην προστασία από την ανάπτυξη της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας. Καλή διατροφική πηγή αυτών των καροτενοειδών είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, το σπανάκι, το λάχανο και το μπρόκολο. Η καλύτερη πηγή λουτεΐνης είναι ο κρόκος του αυγού, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να τρώτε και τους κρόκους των αυγών και όχι μόνο τα ασπράδια. Η καλύτερη πηγή λυκοπένιου είναι η ντομάτα. Για να απορροφηθεί όμως καλά το λυκοπένιο η ντομάτα πρέπει να φαγωθεί μαγειρεμένη σαν σάλτσα με ελαιόλαδο. Οπότε τα λαδερά φαγητά, όπως το μπριάμ ή τα φασολάκια ψημένα με πολτό ντομάτας είναι η καλύτερη διατροφική επιλογή. Οι γλυκοπατάτες και τα καρότα περιέχουν και άλλα καροτενοειδή που σίγουρα προσφέρουν αντιοξειδωτική προστασία στα μάτια. Η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη και το λυκοπένιο υπάρχουν και σε συμπληρώματα. Τα συμπληρώματα λουτεΐνης και ζεαξανθίνης σώζουν 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια, προλαμβάνοντας 190.927 άτομα να χάσουν την όρασή τους από εκφύλιση ωχράς κηλίδας στις ΗΠΑ, σύμφωνα με μελέτη που έγινε το 2007 από την DSEA (DietarySupplementEducationAlliance).

Μάριος Δημόπουλος

Διατροφολόγος

Μέλος του American Council of Applied Clinical Nutrition

Μέλος της American Association of Drugless Practitioners

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ