Οδηγίες σωστής διατροφής κατά τη διάρκεια του θηλασμού!

Οδηγίες σωστής διατροφής κατά τη διάρκεια του θηλασμού!
To μητρικό γάλα έχει προταθεί ως η βέλτιστη και αποκλειστική πηγή της πρώιμης διατροφής για όλα τα βρέφη από τη στιγμή που θα έρθουν στη ζωή μέχρι τουλάχιστον να συμπληρώσουν τους έξι πρώτους μήνες της ζωής τους. Το μητρικό γάλα είναι η ιδανική πηγή της πρώιμης διατροφής του βρέφους για το λόγω ότι βοηθά το ανοσοποιητικό σύστημα του βρέφους καθώς διαθέτει μια μοναδική σύνθεση θρεπτικών συστατικών που εξελίσσονται παράλληλα με την ανάπτυξη και τις αναπτυξιακές ανάγκες του βρέφους. Το μητρικό γάλα προάγει την αισθητηριακή και γνωστική ανάπτυξη, και προστατεύει το βρέφος έναντι των λοιμωδών και διαφόρων χρόνιων ασθενειών.

Ο αποκλειστικός μητρικός θηλασμός μειώνει σημαντικά την πιθανότητα για παιδική θνησιμότητα που μπορεί να οφείλεται σε κοινές ασθένειες της παιδικής ηλικίας όπως είναι διάρροια ή η πνευμονία, και βοηθάει στη γρήγορη αποκατάσταση από τις διάφορες ασθενειες.

Ο θηλασμός παρέχει πολλά βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οφέλη για την υγεία και για το μωρό και τη μητέρα. Πέρα από τα άμεσα οφέλη για τα παιδιά, ο θηλασμός συμβάλλει στην καλή ζωή.

Ποιά θα πρέπει όμως να είναι η διατροφή της μητέρας κατά τη διάρκεια του θηλασμού ώστε να υπάρχει διαθέσιμο μητρικό γάλα που θα είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά; Είναι ένα ερώτημα που έχουν αρκετές γυναίκες από τη στιγμή που γίνονται μητέρες.
Θα πρέπει λοιπόν να δίνεται βάση στα εξής:

Υδατάνθρακες:

Προϊόντα όπως το ψωμί, το ρύζι, τα δημητριακά και τα ζυμαρικά θα πρέπει να καταναλώνονται σε ποσοστό 50-55% της ημερήσιας κατανάλωσης ενέργειας. Οι μητέρες που θηλάζουν να πρέπει να προτιμάνε τα προϊόντα ολικής αλέσεως, τα οποία παρέχουν βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες.

Πρωτεΐνη:

Η επαρκής πρόσληψη πρωτεϊνών είναι ιδιαίτερα σημαντική. Οι ανάγκες σε πρωτεΐνη για μια γυναίκα που θηλάζει είναι μεγάλες αφού χρειάζεται περίπου 65γρ. Με τον τρόπο αυτό, πέρα από την επαρκή πρόσληψη σε πρωτεΐνη, θα έχει και επαρκή πρόσληψη σε σίδηρο,

ψευδάργυρο και άλλα θρεπτικά συστατικά. Καλές πηγές πρωτεϊνών είναι το κρέας, τα πουλερικά, το ψάρι, τα αβγά, τα γαλακτοκομικά αλλά και τα όσπρια.

Φρούτα και λαχανικά:

Κατά τη διάρκεια του θηλασμού, οι μητέρες θα πρέπει να καταναλώνουν τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών ανά ημέρα ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες σας σε βιταμίνες όπως βιτ. C, E και καροτενοειδή, αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες.

Νερό:

Ο οργανισμός θα πρέπει να είναι πολύ καλά ενυδατωμένος και να καταναλώνονται απαραίτητα 2-3 λίτρα νερό ημερησίως. Θα βοηθούσε σημαντικά και η κατανάλωση υγρών ενδιάμεσα στα γεύματα κατά τη διάρκεια του θηλασμού.

Καφεΐνη:

Ότι καταναλώνει μια μητέρα που θηλάζει, περνά στο μητρικό γάλα, επομένως η καφεϊνη θα πρέπει να αποφεύγεται κατά τη διάρκεια του θηλασμού, καθότι μπορεί να προκαλέσει ανησυχία στο νεογέννητο. Έτσι λοιπόν θα πρέπει να κατναλώνονται κυρίως ροφήματα χωρίς καφεϊνη, ή η καφεϊνη να περιορίζεται στις σε 1-2 φορές την ημέρα.

Αλκοόλ:

Το αλκοόλ μεταφέρεται στο μητρικό γάλα και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αλλάζει τη γεύση αλλά και να μειώνει τον όγκο του γάλακτος. Έτσι θα πρέπει να αποφεύγεται κατηγορηματικά το αλκοόλ και ιδιαίτερα τον πρώτο μήνα θηλασμού. Στη συνέχεια αφού θα έχει περάσει ο πρώτος μήνας, η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να περιοριστεί 1 ποτηράκι κρασί ή μπύρα αφού θα έχει γίνει ήδη ο θηλασμός, ούτως ώστε μέχρι τον επόμενο θηλασμό (2-3 ώρες) να μειωθεί η ποσότητα στο γάλα.

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα:

Η πρόσληψη των ω3 και ω6 λιπαρών οξέων στη διατροφή της μητέρας είναι πολύ σημαντική καθότι βοηθάει στη δημιουργία του αμφιβληστροειδούς χιτώνα και του νευρικού συστήματος του βρέφους. Οι θηλάζουσες γυναίκες πρέπει να καταναλώνουν 2 μερίδες ψάρι την εβδομάδα όπως φαγκρί, σολομό ή σαρδέλα, καθώς και λιναρόσπορο και καρύδια για να παίρνουν τη συνιστώμενη ποσότητα σε καλά λιπαρά.

Ασβέστιο:

1300mg την ημέρα (3-4 μερίδες γάλα και γαλακτοκομικών προϊόντων) είναι τα mg που πρέπει να καταναλώνει η μητέρασε ασβέστιο την ημέρα. Πολλές φορές,Τα συμπληρώματα ασβεστίου είναι αναγκαία σε αρκέτές περιπτώσεις μετά από τη συμβολή του γιατρού.

Βιταμίνη D:

Τροφές όπως τα λιπαρά ψάρια, το μουρουνέλαιο και ο κρόκος είναι πλούσιες σε βιταμίνη D. Ακόμα για την επαρκή πρόσληψη σε βιταμίνη D, η έκθεση στον ήλιο για 15 λεπτά ημερησίως και φυσικά σε ασφαλείς ώρες θα βοηθούσε σημαντικά.

Προσοχή

Για να υπάρχει διαθέσιμο γάλα για το θηλασμό του μωρού,η μητέρα θα πρέπει να αποφύγει την απώλεια βάρους πέραν του 0.5-1 κιλό το μήνα, τα οποία τους πρώτους 5-6 μήνες θηλασμού οφείλονται στον ίδιο το θηλασμό. Έτσι λοιπόν, αν η μητέρα έχει περιττά κιλά θα πρέπει να περιμένει λίγο μέχρι τον απογαλακτισμό. Αυτό όμως που θα μπορούσε να τη βοηθήσει σημαντικά στη μείωση του λίπους είναι η μειωμένη πρόσληψη σε λιπαρά τρόφιμα όπως γλυκά, τηγανιτά και άλλα. Επίσης θα πρέπει να περιορίζεται η πρόσληψη αλατιού.

Γράφει ο Γεώργιος Χατζησπυρέλλης Χημικός Τροφίμων, μέλος της επιστημονικής ομάδας της εταιρείας Viogenesis.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ