Μάθετε τα πάντα για το άγχος και πως θα το αντιμετωπίσετε…

To άγχος αποτελεί ένα δυνατό συναίσθημα του ανθρώπου που και μόνο στο άκουσμα του προκαλεί αρνητικές σκέψεις. Βέβαια δεν έχει μονάχα κακό αντίκτυπο.
Μέσω του άγχους ο οργανισμός προετοιμάζεται για μια δύσκολη κατάσταση που έχει να αντιμετωπίσει είτε από φόβο είτε από κάποια απειλή ή δοκιμασία.
Η πηγή του άγχους λέγεται πως είναι η παιδική ηλικία. Η υπερπροστασία, τα επικριτικά σχόλια η υπερβολική τιμωρία που μπορεί να δεχθήκαμε ως παιδιά είναι μερικοί από τους λόγους που οι άνθρωποι διακατέχονται από άγχος.
Στις διαταραχές άγχους συναντάμε τις εξής:
Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή
Διαταραχή Πανικού
Φοβίες
Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή
Στο πρώτο αυτό κομμάτι για τις αγχώδεις διαταραχές θα μιλήσουμε για την Γενικευμένη Αγχώδη Διαταραχή και την Διαταραχή Πανικού. Σε επόμενη ανάρτηση θα ασχοληθούμε με τις φοβίες και την Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή.
Η Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή χαρακτηρίζεται από υπερβολικό ή συνεχές άγχος για τις περισσότερες μέρες μίας χρονικής περιόδου που κρατά τουλάχιστον 6 μήνες. Ταυτόχρονα μπορεί να συνυπάρχουν:
Διαρκή αγωνία για μικρά ή μεγάλα πράγματα, Αδυναμία να σταματήσει το άγχος για κάτι, Αδυναμία χαλάρωσης, μόνιμη αίσθηση αγωνίας, Δυσκολία συγκέντρωσης, Δυσκολία στο χειρισμό αβέβαιων καταστάσεων
Σωματικά μπορεί να παρουσιαστούν:
Κούραση, Πονοκέφαλος, Ναυτία, διάρροιες, Δυσκολία στον ύπνο, Τρέμουλο, Μυϊκή ένταση ή και μυϊκούς πόνους
Διαταραχή Πανικού (και Κρίσεις Πανικού)
Μία κρίση πανικού χαρακτηρίζεται από την ξαφνική και υπερβολική αίσθηση άγχους και φόβου που κορυφώνεται μέσα σε δέκα λεπτά της ώρας. Περιλαμβάνει τουλάχιστον τέσσερα από τα παρακάτω:
Λαχάνιασμα, Αυξημένοι παλμοί, Τρέμουλο, Ζάλη, Ναυτία, Αίσθημα Πνιγμού, Μυρμήγκιασμα χεριών και δακτύλων
Αν το άτομο υποφέρει από επανειλημμένες και απρόβλεπτες κρίσεις πανικού, μαζί με έντονο φόβο και ανησυχία ότι θα ξανασυμβεί μία κρίση, αλλά και σημαντική τροποποίηση της συμπεριφοράς λόγω των κρίσεων, τότε μιλάμε για διαταραχή πανικού.
Τα καλά νέα είναι πως και οι δύο αυτές διαταραχές άγχους είναι αντιμετωπίσιμες. Με τη βοήθεια του ειδικού, το άτομο εντοπίζει τι τον αγχώνει και μαθαίνει τρόπους αντιμετώπισης των στρεσογόνων καταστάσεων, καθώς και μεθόδους χαλάρωσης. Σκοπός της θεραπείας είναι να εντοπίσει αυτός που υποφέρει τι τον καθιστά ευάλωτο στο άγχος και να το διαχειρίζεται καλύτερα στο μέλλον.
Όπως με όλες τις ψυχολογικές διαταραχές, έτσι και εδώ, είναι πολύ σημαντική η πρόληψη στο ξεκίνημα τους. Όχι γιατί αργότερα δεν θα μπορεί να υπάρχει αποτελεσματική βοήθεια, αλλά γιατί είναι άσκοπο και επώδυνο να ταλαιπωρείται ο πάσχων από κάτι που μπορεί να βελτιωθεί πριν προκαλέσει μακροχρόνια ταλαιπωρία. Το παράδειγμα της ανάγκης για άμεση προσφυγή στον οδοντίατρο όταν εμφανιστεί πονόδοντος, είναι ένα μέτρο σύγκρισης για το πόσο αναγκαία είναι η έγκαιρη αναζήτηση βοήθεια; Πόσες ώρες πόνου θα μπορούσε να αντέξει κάποιος πριν ζητήσει; Ο πόνος της ψυχής είναι το ίδιο πραγματικός με οποιοδήποτε σωματικό, γι’ αυτό μην αφήσετε κανέναν να σας πείσει για το αντίθετο.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ